KEKUATAN pengajaran subjek Sains, Bahasa Melayu dan Perdagangan berdasarkan penggunaan bahan maujud
Refleksi individu (Perdagangan):
- Guru memberikan nota yang lengkap kepada pelajar.
- Guru memberikan penerangan yang jelas kepada pelajar beserta contoh yang bersesuaian dengan realiti sebenar.
- Guru memberikan fokus kepada topik-topik tertentu sebagai persediaan pelajar menghadapi peperiksaan.
Refleksi kumpulan
- Guru banyak mengaitkan teori pengajaran dengan kehidupan sebenar.
- Guru memberikan soalan dan latihan sebagai pengukuhan.
- Guru meminta pelajar melakukan aktiviti amali bagi menguji kefahaman pelajar terhadap sesuatu topik.
- Subjek perdagangan diajar mengikut perkembangan semasa dan mempunyai hubungkait dengan aktiviti seharian.
Pengalaman dari luar pasukan (temubual rakan-rakan dalam pasukan lain).
- Guru memberikan pelbagai pengetahuan yang berkaitan dengan topik sebagai maklumat tambahan bagi membuka minda pelajar untuk berfikir lebih jauh.
- Guru menggunakan BBM yang menarik supaya pelajar lebih memahami topik yang dipelajari.
Literature review
Good (1983) dalam kajiannya mendapati bahawa guru-guru yang sentiasa bersemangat tinggi untuk mengajar terdiri daripada mereka yang selalu menggunakan pelbagai pendekatan yang relevan apabila mengajar di dalam bilik darjah.
0 comments:
Post a Comment