BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 17, 2009

Aktiviti 6: Tugasan 4: KT Mini

KEKUATAN pengajaran subjek Sains, Bahasa Melayu dan Perdagangan berdasarkan penggunaan bahan maujud

Refleksi individu (Perdagangan):

  1. Guru memberikan nota yang lengkap kepada pelajar.
  2. Guru memberikan penerangan yang jelas kepada pelajar beserta contoh yang bersesuaian dengan realiti sebenar.
  3. Guru memberikan fokus kepada topik-topik tertentu sebagai persediaan pelajar menghadapi peperiksaan.

Refleksi kumpulan

  1. Guru banyak mengaitkan teori pengajaran dengan kehidupan sebenar.
  2. Guru memberikan soalan dan latihan sebagai pengukuhan.
  3. Guru meminta pelajar melakukan aktiviti amali bagi menguji kefahaman pelajar terhadap sesuatu topik.
  4. Subjek perdagangan diajar mengikut perkembangan semasa dan mempunyai hubungkait dengan aktiviti seharian.

Pengalaman dari luar pasukan (temubual rakan-rakan dalam pasukan lain).

  1. Guru memberikan pelbagai pengetahuan yang berkaitan dengan topik sebagai maklumat tambahan bagi membuka minda pelajar untuk berfikir lebih jauh.
  2. Guru menggunakan BBM yang menarik supaya pelajar lebih memahami topik yang dipelajari.

Literature review

Good (1983) dalam kajiannya mendapati bahawa guru-guru yang sentiasa bersemangat tinggi untuk mengajar terdiri daripada mereka yang selalu menggunakan pelbagai pendekatan yang relevan apabila mengajar di dalam bilik darjah.

0 comments: