KELEMAHAN pengajaran subjek Sains, Bahasa Melayu dan Perdagangan berdasarkan penggunaan bahan maujud.
Refleksi individu (Perdagangan):
- Guru lebih menumpukan perhatian untuk menghabiskan topik pengajaran supaya pelajar bersedia menghadapi peperiksaan.
- Pengajaran guru lebih kepada ‘teacher centered learning’ .
- Guru tidak membincangkan latihan yang diberikan di dalam kelas agar pelajar mengetahui kesalahan mereka.
- Guru terlalu bergantung kepada penggunaan buku teks.
- Proses P&P hanya berlaku di dalam kelas sahaja. Tidak ada aktiviti di luar kelas.
Refleksi kumpulan:
- Guru lebih memberikan tumpuan untuk menghabiskan topik supaya pelajar boleh bersedia dari awal bagi menghadapi peperiksaan.
- Pelajar tidak diberikan peluang untuk melakukan aktiviti di luar kelas.
- Guru terlalu bergantung kepada buku teks berbanding buku rujukan yang lain.
Pengalaman dari luar pasukan ( perlu temubual rakan-rakan dalam pasukan lain).
- Guru hanya memberikan kuliah semata-mata tanpa melakukan sebarang aktiviti yang menarik di dalam kelas.
- Guru hanya menggunakan buku teks serta buku rujukan semasa sesi P&P berlangsung.
Literature review
- Guru berpendapat kandungan mata pelajaran ini terlalu banyak yang hendak disampaikan maka guru terpaksa mengajar dengan cara sendiri untuk menghabiskan sukatan dalam tempoh yang ditetapkan. Ini akan menyebabkan pelajar hilang minat untuk belajar, timbul rasa bosan dan mengantuk apabila masa kelas Perdagangan (Saim Selamat, 2007).
- Guru mengambil jalan mudah dengan hanya menggunakan buku teks sahaja tanpa ABM sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran. Pelajar diarah menjawab latihan yang terdapat di dalam buku teks sahaja (Saim Selamat, 2007).
- Pendidikan keusahawanan hendaklah mengambil kira aspek mempelajari kemahiran dan bukan hanya menekankan pembelajaran secara teori sahaja (Nor Aishah Buang & Yap Poh Moi, 2002).
0 comments:
Post a Comment