BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 1, 2009

Tugasan 3: Laporan Kolokium (2)

Ulasan perbentangan kedua

MENINGKATKAN PEMAHAMAN PELAJAR MELALUI PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR MEDIA ELEKTRONIK (KLIP VIDEO)

Oleh: Siti Sarah binti Udzir dan Nur Aznida binti Talib

Pernyataan masalah
Sejauh manakah penggunaan klip video dapat meningkatkan pemahaman pelajar dan menggalakkan pelajar aktif di dalam kelas.

Metodologi
Kajian ini menggunakan kaedah pembelajaran kolaboratif

Setting kajian
Kajian ini dilaksanakan di SMK Sultan Alam Shah, Putrajaya

Sampel kajian
38 orang pelajar (21 orang pelajar daripada Tingkatan 4 dan 17 orang pelajar daripada Tingkatan 1)

Pengumpulan dan Penganalisisan Data
Pengumpulan data dilakukan secara kuantitatif
i. Penilaian kendiri
ii. Soal selidik
iii. Pemerhatian
iv. Temubual
v. Kuiz

Implikasi kajian

  1. Terdapat peningkatan dari segi pemahaman pelajar terhadap sesuatu matapelajaran berdasarkan kuiz yang dijalankan.
  2. Penggunaan video menyebabkan pelajar berasa seronok menonton sekaligus mendorong mereka menjadi lebih aktif di dalam perbincangan.
  3. Penggunaan video yang disediakan dalam pelbagai bentuk boleh membantu pelajar memahami sesuatu matapelajaran dengan lebih mendalam lagi.

Ulasan perbentangan
Melalui kajian yang dijalankan saya berpendapat bahawa pelajar mudah berasa bosan dan mengantuk ketika sesi pembelajaran dijalankan. Ini mungkin disebabkan matapelajaran tersebut mempunyai terlalu banyak fakta yang perlu diingati dan dihafal.Melalui kaedah ini pelajar dapat mengaitkan video yang dipertontonkan dengan topik yang dipelajari. Dengan cara ini pelajar lebih mudah memahami sesuatu topik dengan lebih berkesan lagi.


Adakah kajian ini sesuai dengan maksud kajian tindakan?
Pada pendapat saya, kajian ini bertepatan dengan maksud kajian tindakan kerana:
  1. Berlaku perubahan dalam amalan pengajaran guru daripada menggunakan kaedah talk and chalk dan aplikasi power point sahaja kepada penggunaan tayangan video.

Kekuatan dan kelemahan

Kekuatan:

  • Pelajar seronok, tidak mengantuk di dalam kelas,memberi tumpuan dan aktif di dalam perbincangan.
  • Menonton video memudahkan mereka untuk memahami sesuatu pembelajaran

Kelemahan:

  • Pelajar sukar memahami isi kandungan video kerana sesetengah perkataan yang digunakan agak tinggi.
  • Penceritaan terlalu cepat.
  • Video yang menepati modul isi pengajaran agak sukar diperolehi.

Cadangan penambahbaikan

  • Video diberhentikan seketika pada bahagian penting untuk guru memberi penerangan lanjut atau untuk menilai pemahaman pelajar dengan bertanyakan soalan dan meminta pendapat daripada mereka.
  • Menyediakan tugasan kepada pelajar sebelum video ditayangkan.
  • Memastikan video yang digunakan mempunyai gambar dan suara yang jelas
  • Jika di dalam bahasa Inggeris, bahasa yang digunakan mudah difahami dengan sebutan yang jelas dan tidak terlalu cepat.

0 comments: