BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 20, 2009

Aktiviti 8: Tugasan 4: KT Mini

CADANGAN untuk mengatasi kelemahan pengajaran subjek Sains, Bahasa Melayu dan Perdagangan berdasarkan penggunaan bahan maujud.

Cadangan individu (Perdagangan):

  1. Guru harus mengembangkan lagi kaedah pengajaran seperti mengadakan aktiviti berkumpulan di dalam bagi menjana idea yang lebih baik di samping mewujudkan kerjasama antara pelajar.
  2. Guru harus memperbanyakkan aktiviti di luar kelas agar suasana pembelajaran lebih menyeronokkan dan pelajar lebih memahami topik serta dapat melihat hubungkait antara aktiviti dengan topik yang dipelajari.
  3. Guru tidak seharusnya tergesa-gesa untuk menghabiskan silibus. Guru perlu memastikan pelajar menguasai sesuatu topik sebelum beralih ke topik baru.

Cadangan kumpulan:

  1. Guru perlu menggunakan pelbagai pendekatan semasa proses pengajaran berlangsung dan menjadikannya lebih kreatif.
  2. Guru boleh menjalankan aktiviti berkumpulan agar pelajar dapat melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti yang dilakukan.
  3. Fakta atau teori yang sukar harus diringkaskan dan dipermudahkan agar pelajar lebih mudah memahaminya.

Cadangan dari luar pasukan (temubual rakan-rakan dalam pasukan lain).

  1. Guru perlu mempelbagaikan aktiviti agar pelajar dapat melibatkan diri dalam P&P sekaligus menggalakkan kerjasama antara pelajar.
  2. Penggunaan pelbagai BBM yang menarik dapat menjadikan suasana pembelajaran lebih berkesan.
  3. Guru perlu mempelbagaikan sumber maklumat selain bergantung kepada buku teks dan buku rujukan saja.

Literature review

Guru haruslah mempelbagaikan kaedah dalam proses P&P untuk meningkatkan pencapaian mata pelajaran Perdagangan (Saim Selamat, 2007).

0 comments: