BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 13, 2009

Aktiviti 5: Tugasan 1 (Buku) & Tugasan 4 Mini KT

Secara individu: MENGAPA guru (pelatih/novis/berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan.

  1. Mengembangkan profesionalisme guru
  2. Meningkatkan keberkesanan amalan mengajar dan membantu mengubah amalan mengajar
  3. Berkongsi maklumat dan usaha berpasukan
  4. Menjalankan penyelidikan pengajaran dengan sistematik

Bincang dengan kumpulan: MENGAPA guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan.

  1. Mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran pelajar, keadaan pelajar, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya
  2. Dapat merancang huraian mata pelajaran dengan lebih berkesan.
  3. Dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran, memudahkan pencapaian objektif serta dapat memahami, mengubah dan memperbaiki amalan sendiri.
  4. Meningkatkan penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang lebih aktif dan efektif.
  5. Dapat menyediakan guru sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baru, sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum.
  6. Membentuk budaya penyelidikan sebagai asas dalam membuat sebarang perancangan untuk tindakan.
Bincangkan dengan kumpulan anda mengapa anda ingin melakukan tajuk yang dipilih untuk mini kajian anda?

Kami berminat untuk melakukan tajuk mini kajian "Kit pembelajaran berasaskan bahan maujud dalam pengajaran dan pembelajaran subjek Sains, Bahasa Melayu dan Perdagangan" kerana:
  1. Kit pembelajaran berasaskan bahan maujud dapat memudahkan lagi pemahaman pelajar kerana bahan-bahan yang digunakan lebih mesra pelajar.
  2. Oleh itu, pelajar dapat belajar melalui pengalaman dan pemahaman disebabkan oleh bahan maujud yang lebih realistik.
  3. Guru dapat mempelbagaikan teknik pengajaran sekaligus meningkatkan daya kreativiti diri sendiri.
  4. Menimbulkan dan meningkatkan minat pelajar untuk mendalami sesuatu subjek yang diajar oleh guru.
  5. Mewujudkan suasana P&P yang tidak membosankan dan isi pengajaran yang lebih efektif.

0 comments: